Stresspreventie training

Moderne stress

In deze training legt 2blossom uit hoe stress werkt en biedt ze tools aan waarmee medewerkers stress bij zichzelf kunnen leren (h)erkennen, voorkomen en aan pakken.

In de oertijd was stress meestal van korte duur. Je liep een beer tegen het lijf en als je geluk had overleefde je dat en zakte je stress-niveau weer. De hoeveelheid prikkels die we in ons moderne leven te verwerken krijgen, is enorm toegenomen. Ons leven staat vaak bol van to-lists, werkdeadlines, sociale verplichtingen, what’s app-mail, facebook-instagram tot keuzestress. Met als gevolg dat ons zenuwstelsel nauwelijks nog tijd krijgt om te ontspannen.

Verschil korte en langdurige stress

In geval van stress ( “fight / flight” reactie) geven je hersenen opdracht tot het aanmaken van o.a. adrenaline en cortisol. Deze stoffen maken je o.a. alerter, verhogen je bloeddruk en ademhaling, je spant je spieren aan, klaar voor de aanval of vlucht! Wanneer het echter langdurige stress betreft (deadlines, spanningen op het werk of privé, werk/levenshouding: groot verantwoordelijkheidsgevoel, perfectionisme) waarbij te weinig tijd wordt genomen voor ontspanning & herstel, put het je lichaam echter uit. Met als gevolg bijv.: gespannen spieren, oververmoeidheid, korte concentratieboog of slechter slapen & op de lange termijn burn-out.

De training:

  • Wat is stress en hoe werkt het in mijn lijf?
  • Hoe stressgevoelig ben ik & wat zijn mijn valkuilen voor het krijgen van stress?
  • Hoe ga ik met stress om en voorkom ik stress gerelateerde klachten?
  • Het belang van communicatie en "downtime".
  • Praktische tools voor de inbedding in het dagelijks leven.



Stress en de spijsvertering

Cortisol verhoogt de hoeveelheid glucose in je bloed en tempert lichaamsfuncties die onnodig zijn in een vecht-vlucht situatie, zoals spijsvertering en voortplanting. In het geval van langdurige stress kun je daarom last krijgen van een opgeblazen gevoel, verhoogde behoefte aan zoet, zout of alcohol, moeheid, indigestie, obstipatie en humeurschommelingen. Dit heeft veel te maken met de hoeveelheid glucose in het bloed en het door cortisol temperen van de spijsvertering. In 2blossom's training "WAT IS NU GEZOND" wordt dieper op stress & spijsvertering ingegaan. When you experience prolonged stress you can therefore suffer from bloating

Prijzen & werkwijze

Werkwijze:

  • Voor 2blossom's stress preventie training geldt: minimum van 6 deelnemers.
  • De training bestaat uit een dagdeel.
  • Is afwisselend informatief en interactief/experiential learning.
  • Kan gecombineerd worden met de training "Wat is nu gezond?"

Prijzen: 

  • Kost €175,- per deelnemer, inclusief hand-out/werkmap.
  • Bij het combineren van meerdere trainingen geldt een pakketkorting. Meer weten? Vraag vrijblijvend een offerte aan.

Wat brengt de training uw bedrijf:

  • Medewerkers die weerbaarder zijn tegen stress en daardoor gezonder, blijer én gemotiveerder.
  • Een bijdrage aan een positieve werksfeer door het signaal dat het welbevinden van uw medewerkers belangrijk is.
  • Vroegere signalering & herkennen van stress en daardoor minder ziekteverzuim.
  • Medewerkers met een pro-actievere houding t.o.v. stress door o.a. het nemen van eigen verantwoordelijkheid en het op constructieve wijze communiceren van grenzen en behoeften.

Referenties

Remco Verweij - Lexis Nexis

'Ik verheug mij iedere keer weer op het moment dat de spanning uit mijn lichaam wordt verdreven. Het is een heerlijk ontspanningsmoment in een drukke werkweek'.

Jeffrey van Tiggelhoven - directeur Devani Creative

'Wij werken veel achter monitoren. 2 blossom zorgt ervoor dat wij langer achter ons bureau kunnen blijven zitten. Daardoor dus efficiënt en ontspannend'.

Monique Kros - Unijobs uitzendbureau

'De massage van Laura is hemels, heerlijk, het voelt echt als waardering voor je werk!'

Maak aan het begin van de week een lijstje van voor die week haalbare targets en doe dit a.d.h.v. dit lijstje hetzelfde aan het begin van iedere dag & focus! Lees je mail op een aantal gezette tijden per dag i.p.v. ad hoc de hele dag door.

Hierdoor werk je een stuk productiever en voel je je na een werkdag meer voldaan.

Ook stoelmassage is een goede vorm van stresspreventie

Gezonde medewerkers met een gebalanceerde lifestyle

2Blossom adviseert op het gebied van levensstijl, voeding en stress preventie. Ontdek het zelf!

Over mij

2blossom heeft één stevige wortel: Laura Hoekstra, 'gezondheidsambassadeur'. Zij volgde de HBO opleiding tot integratief gezondheidstherapeut.
Als gezondheids/voedingskundige & coach werkt zij vanuit de holistische visie dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn. De uitdaging ligt er in de balans te vinden. "Dat is mijn passie, het beste uit mensen halen".

meer over mij
  • Copyright © 2017 2blossom - alle rechten gereserveerd
Om kwaliteit te borgen is 2blossom aangesloten
bij de beroepgroep NWP en koepelorganisatie KAB beroepsgroep NWP