Blog

Het belang van onthaasten en bewegen in de overgang

Het belang van onthaasten en bewegen in de overgang

Tijdens de overgang gebeurt er vaak van alles met je. Zowel lichamelijk als emotioneel. Gewichtstoename door een veranderende stofwisseling, lichter slapen, moodswings, opvliegers, geheugen- en/of concentratieproblemen, depressie, libidoverlies etc. De ene vrouw heeft veel last, de andere weinig. Hoe je eet, beweegt, slaapt & om gaat met stress, het heeft allemaal impact op je dagelijkse welzijn. In de komende nieuwsbrieven zal ik vertellen over hoe voeding & lifestyle kunnen helpen om je goed te voelen tijdens de overgang.

Wat verandert er in je lichaam?

Tijdens de menopauze daalt de productie van oestrogeen en progesteron in je eierstokken. Oestrogenen reguleren de vrouwelijke voortplanting en secundaire geslachtskenmerken (zoals borstontwikkeling in de puberteit) en hebben o.a. invloed op de calciumstofwisseling, de huid en het centrale zenuwstelsel. Ook in de bijnieren wordt oestrogeen en progesteron geproduceerd in kleine hoeveelheden en het vetweefsel is na de menopauze de grootste producent van oestrogeen.

Balans is de sleutel

In ons lichaam werken alle hormonen op ingenieuze wijze samen. Progesteron en oestrogeen beïnvloeden elkaars werking. Balans is hierbij erg belangrijk. De meningen zijn verdeeld in overgangsland. De ene theorie zegt dat je best wat aan mag komen omdat het oestrogeen uit het vetweefsel de verminderde productie in de eierstokken compenseert. De andere theorie geeft aan dat bij te veel overgewicht (wat leidt tot hogere oestrogeen productie) er in de menopauze sneller een disbalans tussen progesteron en oestrogeen ontstaat, wat overgangsklachten zou kunnen verergeren. Volgens deze theorie is het dus belangrijk om op gewicht te blijven. Het laatste is er nog niet over gezegd, wel laat onderzoek in het relatief nieuwe veld van de Psycho neuro immunologie zien hoe nauw de balans tussen alle verschillende lichaamshormonen luistert. Klinkt logisch.

Train je rem-pedaal

Opvliegers hebben een sterk verband met stress en angst, blijkt volgens een 6 jaar durende studie gepubliceerd in Menopause. (I)
Onderzoekers ontdekten dat angst en stress voorafgingen aan opvliegers. Vrouwen met de hoogste stress niveau’s hadden een 5 keer grotere kans op opvliegers dan vrouwen met normale stress niveau’s. Tijdens de menopauze heb je vaak wat minder energie dan toen je 20 was. Gun jezelf de rust die je nodig hebt. Durf nee te zeggen zonder schuldgevoel, omring jezelf met mensen die positief zijn en je energie geven, train je “rem-pedaal” met mindfulness, wandel in de natuur, ga als je moe bent op tijd naar bed & zit het liefst niet voor je tv of pc vlak voor het slapen gaan (het blauwachtige licht verlaagt de aanmaak van het “slaap hormoon” melatonine). Hiermee gun je jezelf de tijd om opgebouwde stress weer los te laten.

Waarom en hoe bewegen?

Uit het nieuwste onderzoek blijkt dat gedurende de dag gematigd blijven bewegen er voor zorgt dat je stofwisseling en daarmee ook je gewicht beter op peil blijft. Dus…gebruik de benenwagen! Neem de trap i.p.v. de lift, haal je boodschappen lopend & loop bijvoorbeeld wat vaker naar een collega toe i.p.v. een mailtje te sturen. Dit laatste is nog goed voor je mood ook, want sociaal contact maakt stofjes vrij waardoor je stemming verbetert. Een win-win situatie dus! Daarnaast is het goed om lekker te blijven sporten natuurlijk.


Verhoogde activiteit kan opvliegers verminderen en heeft een positief effect op bijna alle andere overgangssymptomen zoals:

  • angst
  • slapeloosheid
  • wisselende stemmingen
  • de gezondheid van hart, vaten en botten
  • libido
  • cholesterol niveaus
  • stress

Het is net als de puberteit een overgang naar een andere fase in je leven. Dus luister naar wat je lijf nodig heeft opdat jouw lichaam in balans blijft.

(I)  http://journals.lww.com/menopausejournal/Abstract/2005/12030/ The_role_of_anxiety_and_hormonal_changes_in.6.aspx

Zie ook:

http://vuurvrouw.nu/het-belang-van-onthaasten-en-bewegen-in-de-overgang/

    Over Laura Hoekstra

    Laura verzorgt zelf stoelmassages voor bedrijven en schakelt waar nodig extra krachten in. Daarnaast runt ze haar praktijk voor gezondheidsadvies en therapeutische massages (zie het praktijkdeel van deze website).

    Reageren

    Om kwaliteit te borgen is 2blossom aangesloten
    bij de beroepgroep NWP en koepelorganisatie KAB